winkelwagen  
Niet ingelogd     

Praktijk bij online aankopen

Praktijkvoorbeelden bij online aankopen*
Een aantal praktijkvoorbeelden om de regels omtrent het retourneren van producten te illustreren in het kader van de wet herroepingsrecht. Producten die u bij ons koopt en die niet goed werken vallen uiteraard onder de wettelijke garantieregeling.
* Deze voorwaarden verschillen wezenlijk met aankopen in onze 'stenen' winkels.

U koopt een Plasma/LCD TV en u besluit, nadat u een paar dagen heeft gekeken, dat deze TV niet voldoet aan uw verwachtingen. Mag u deze TV retourneren?
Omdat de TV een paar dagen is gebruikt en daardoor een flink aantal branduren* heeft, mag deze niet geretourneerd worden. * Het aantal branduren zijn door ons afleesbaar.
Wat mag dan wel?
De consument mag de TV even aanzetten om zo te kunnen beoordelen of bijvoorbeeld het beeld en het geluid goed is.

U bestelt een strijkijzer maar ziet bij het uitpakken dat dit niet het apparaat is zoals gedacht. Mag u deze strijkijzer retourneren?
De consument mag het apparaat retourneren zolang het niet ‘onnodig’ is gebruikt. Dus bij een stoomstrijkijzer mag niet het reservoir gevuld worden met water.
Je dient wel zorgvuldig om te gaan met de verpakking van het apparaat. Indien het redelijkerwijs mogelijk is moet je het in de originele verpakking retourneren. Wat redelijk is hangt af van het apparaat. Bij een stoomstrijkijzer kan dat geen probleem zijn, een wasmachine die alleen in karton gesealed is, wordt het lastiger.

U bestelt een wasmachine en na een keer wassen vindt u dat de was niet droog genoeg uit de machine komt. Mag u deze wasmachine retourneren?
Heeft u bij wijze van test een was gedraaid met uw nieuwe wasmachine dan valt dat onder de categorie ‘onnodig gebruik’.
Wat mag wel?
U mag het product beoordelen door het display en de programma’s te bekijken maar een was draaien mag niet. Daarmee is het recht op retour vervallen. Vanzelfsprekend kunnen wij wel via onze technische dienst het apparaat laten controleren op juiste werking.

U bestelt een mobiele telefoon en na een dag gebruik is het toestel toch niet zo handig als gedacht. Mag u dit toestel retourneren?
Een mobiele telefoon mag alleen ongebruikt retour.
Let op: bij aanschaf van een toestel i.c.m. een abonnement, blijft het abonnement gehandhaafd ook al bevalt de telefoon niet.

U bestelt een ‘foto’printer. Na de eerste printen blijkt de kwaliteit tegen te vallen. Kunt u dit apparaat retourneren?
Zodra u het apparaat aansluit en uw eerste afdrukken maakt is het niet meer mogelijk het apparaat te retourneren.
Wat mag wel?
U kunt het apparaat voorzichtig uitpakken om de mogelijkheden op het apparaat te beoordelen. Zodra u met het apparaat print, vervalt het recht op retour.

U bestelt een laptop maar bij in gebruik name valt de snelheid van de machine tegen. Kunt u dit apparaat retourneren?
Zodra u een laptop definiteif in gebruik neemt door de machine volledig te installeren en te registreren, is het kosteloos retourneren uitgesloten.
Wat mag wel?
U kunt de laptop voorzichtig uit de verpakking halen en aanzetten om zo te kunnen beoordelen of dit is wat u bestelde.

U bestelt een stofzuiger maar de zuigkracht valt tegen. Mag u dit apparaat retourneren?
Als u met de stofzuiger bij wijze van proef de woonkamer zuigt, is het niet meer mogelijk deze stofzuiger te retourneren.
Wat mag wel?
U kunt de zuigkracht testen door de machine aan te zetten en zo mogelijk de zuigkracht in te stellen. U mag het apparaat niet ‘onnodig’ gebruiken door bij wijze van proef een stukje te gaan zuigen.

U bestelt een frituurpan maar het bakresultaat valt tegen. Kunt u dit apparaat retourneren?
U heeft het apparaat gebruikt door toevoeging van frituurolie. Daarmee vervalt het recht van retour. Dit geldt bv. ook voor een koffieapparaat, ook deze mag niet gebruikt worden om het koffieresultaat te testen!  Een ongebruikt apparaat mag in een originele en onbeschadigde verpakking worden geretourneerd.

Mijn verpakking is er niet meer. Wat nu?
Een product dat voor retour wordt aangeboden waarbij de verpakking mist mag in principe retour. Regel is dat indien redelijkerwijs mogelijk de consument het product met de verpakking in originele staat retourneert. Wat redelijk is hangt sterk af van de wijze waarop het product bij de consument is aangeboden. Daarom is het belangrijk, voordat u iets retourneert, eerst even contact op te nemen met de webwinkel. Een retour gekomen product wordt daarom altijd door ons beoordeelt. Blijkt dat er schade is aan het geleverde product of verpakking, dan kunnen wij daarvoor een bedrag in mindering brengen op de restitutie.